Yeni Modeller, Yeni Denemeler
Uzun yıllar boyunca bisiklet kullanıp bu alanda
kendilerine bir “tarz” yaratmış olanlar, alışkanlıklarının çok da tutsağı
değillerse, zaman zaman tarzlarını değiştirip yeni denemelere kalkışmak
isterler. Dağ bisikletlerinin, her türlü yol koşullarında, dağda-bayırda,
patikada, asfaltta sağladığı özgürlük duygusuna alışkın olanlar, bazen 28 inch,
ince teker yol ya da tur bisikletlerinin düz zeminlerde, özellikle de
asfalttaki performanslarına imrenip bir gün bunlardan bir tane edinme hayalleri
kurabilirler. Tıpkı bu satırların yazarı gibi. Ya da bazen bunun tam tersi
gerçekleşebilir ve şimdiye kadar asfalt kullanımını tercih etmiş olanlar
kendilerini dağlara bayırlara, orman içi patikalara, yol dışı sürüşün
özgürlüğüne atmak isteyebilirler.
Arayışlar
Uzun süredir hem asfalt hem hafif de olsa arazi
kullanımına uygun bir bisiklet arayışı içindeydik. “Başkent Bisiklet” grubundan
İlhami Kuru dostumuz da “29 inch” dağ bisikletleriyle ilgileniyordu. Sonunda
buluşup aşağıda belirttiğimiz modeli birlikte denemeye karar verdik. İşte bu
nedenle geçtiğimiz hafta sonu, hem dağ hem de yol-tur bisikletçilerinin kullanımına
uyabilecek, her ikisinin de özelliklerini elden geldiğince birleştirme
iddiasında olan yeni bir modeli denemeye ve izlenimlerimizi sizlerle paylaşmaya
karar verdik.
Hem
Arazide, Hem Yolda
Sözünü ettiğimiz bu marifetli makine “Cyclocross”
sınıfında ve kısaca “C-Cross” olarak adlandırılıyor. Tipik bir yol bisikleti
kadro ve gidon tasarımına sahip bu bisikletlerden bizim denediğimiz, Delta
Bisiklet’in ürün yelpazesinde yer alan 2013 modeli bir “Corratec C-Cross 105”. Sürüşümüzü
ODTÜ içindeki toprak iniş-çıkışlarla Ahlatlıbel-İncek-Beytepe arasındaki asfalt
yolda gerçekleştirdik.
55 cm kadro boyu ve alüminyum malzeme sayesinde 10
kg altındaki ağırlığıyla 1.80 cm’lik kullanıcılar için biçilmiş kaftan olan
Corratec C-Cross, normal yol bisikletlerinkinden biraz daha kalın ve dişli
lastikleriyle toprak patikalarda dağ bisikletlerini aratmayan bir performans
gösterdi. Amortisörsüz yapısı düzlükler ve tırmanışlarda hiçbir sıkıntı
yaratmazken, engebeli ve sert inişlerde gidon kontrolü ve denge açısından
yetersiz kaldı. Özellikle yol bisikletlerinin gidon tasarımına alışkın olmayan kullanıcıların
bu tür bisikletlerle arazi inişlerinde çok dikkatli davranmaları gerekiyor.
Gidondaki üç ayrı tutuş pozisyonu ve üst-orta
konumda tutuş için tasarlanmış mini fren kolları, hem aerodinamik sürüş
açısından hem de uzun süreli kullanımlarda kollara ve bileklere uygulanan yükün
dağıtılması ve uyuşmaların önlenmesi açısından yararlı olsa da, dağ
bisikletlerindeki göreli dik oturuş ve sürüş pozisyonunun verdiği rahatlığı
sağlamaktan uzak göründü.
İnişler,
Çıkışlar
Asfalt zeminlerdeki hafif tırmanış, düzlük ve
inişlerde tam bir hız ve performans canavarı olan “C-Cross”, eğimi % 10 ve
üzeri olan asfalt ve özellikle toprak tırmanışlarda zorlanabilir. Önde iki,
arkada on dişliden oluşan 20 vitesli yapısıyla, kullanıcının da performansına
bağlı olarak zaman zaman yetersiz kalabilir; bazı tırmanışlarda birinci vitesin
birkaç kademe altına inme ihtiyacı belirgin biçimde hissedilebilir. Bir örnek
vermek gerekirse, Ankaralı bisikletçilerin bir çoğu için bir anlamda tırmanış
testi gibi olan, Eymir'den TRT yokuşu çıkışlarında bu makinenin birinci vitesi
yetmeyebilir. Özellikle bisikleti düşük vites, yüksek kadansla kullananlar
deneme sürüşü yapıp tırmanış performansına bakmadan karar vermesinler.
Frenleme
Genellikle kuru, yer yer hafif nemli bir zeminde
denediğimiz Corratec C-Cross 105, fren performansı açısından herhangi bir sorun
yaşamadı. V frenlerin kullanıldığı modelin ıslak ve çamurlu zeminlerdeki tutuşu
konusunda şimdilik bir fikir sahibi olunamadıysa da bu sınıftaki bisikletlerin
çoğunda disk yerine V frenlerin kullanıldığını not etmekte yarar var. Ürünle
ilgili ayrıntılara http://www.deltabisiklet.com/default.aspx?_Args=_ProductInfo%2C5980%2COdesisMc
adresinden ulaşabilirsiniz.
Sonuç
Günümüzde yüzlerce marka, tür, sınıf ve model
arasından bisiklet seçmek zor ama oldukça zevkli bir uğraş. Yeter ki bisiklete
binmenin o eşsiz keyfi terk etmesin hiç birimizi. Unutmayın, sizin sürüş
izlenim ve deneyimlerinizi de bekliyoruz. Sağlıklı ve keyifli pedallar.
Yorumlar
Yorum Gönder