Yeni Modeller, Yeni Denemeler



                        
Uzun yıllar boyunca bisiklet kullanıp bu alanda kendilerine bir “tarz” yaratmış olanlar, alışkanlıklarının çok da tutsağı değillerse, zaman zaman tarzlarını değiştirip yeni denemelere kalkışmak isterler. Dağ bisikletlerinin, her türlü yol koşullarında, dağda-bayırda, patikada, asfaltta sağladığı özgürlük duygusuna alışkın olanlar, bazen 28 inch, ince teker yol ya da tur bisikletlerinin düz zeminlerde, özellikle de asfalttaki performanslarına imrenip bir gün bunlardan bir tane edinme hayalleri kurabilirler. Tıpkı bu satırların yazarı gibi. Ya da bazen bunun tam tersi gerçekleşebilir ve şimdiye kadar asfalt kullanımını tercih etmiş olanlar kendilerini dağlara bayırlara, orman içi patikalara, yol dışı sürüşün özgürlüğüne atmak isteyebilirler.

Arayışlar
Uzun süredir hem asfalt hem hafif de olsa arazi kullanımına uygun bir bisiklet arayışı içindeydik. “Başkent Bisiklet” grubundan İlhami Kuru dostumuz da “29 inch” dağ bisikletleriyle ilgileniyordu. Sonunda buluşup aşağıda belirttiğimiz modeli birlikte denemeye karar verdik. İşte bu nedenle geçtiğimiz hafta sonu, hem dağ hem de yol-tur bisikletçilerinin kullanımına uyabilecek, her ikisinin de özelliklerini elden geldiğince birleştirme iddiasında olan yeni bir modeli denemeye ve izlenimlerimizi sizlerle paylaşmaya karar verdik.

Hem Arazide, Hem Yolda


Sözünü ettiğimiz bu marifetli makine “Cyclocross” sınıfında ve kısaca “C-Cross” olarak adlandırılıyor. Tipik bir yol bisikleti kadro ve gidon tasarımına sahip bu bisikletlerden bizim denediğimiz, Delta Bisiklet’in ürün yelpazesinde yer alan 2013 modeli bir “Corratec C-Cross 105”. Sürüşümüzü ODTÜ içindeki toprak iniş-çıkışlarla Ahlatlıbel-İncek-Beytepe arasındaki asfalt yolda gerçekleştirdik.

55 cm kadro boyu ve alüminyum malzeme sayesinde 10 kg altındaki ağırlığıyla 1.80 cm’lik kullanıcılar için biçilmiş kaftan olan Corratec C-Cross, normal yol bisikletlerinkinden biraz daha kalın ve dişli lastikleriyle toprak patikalarda dağ bisikletlerini aratmayan bir performans gösterdi. Amortisörsüz yapısı düzlükler ve tırmanışlarda hiçbir sıkıntı yaratmazken, engebeli ve sert inişlerde gidon kontrolü ve denge açısından yetersiz kaldı. Özellikle yol bisikletlerinin gidon tasarımına alışkın olmayan kullanıcıların bu tür bisikletlerle arazi inişlerinde çok dikkatli davranmaları gerekiyor.

Gidondaki üç ayrı tutuş pozisyonu ve üst-orta konumda tutuş için tasarlanmış mini fren kolları, hem aerodinamik sürüş açısından hem de uzun süreli kullanımlarda kollara ve bileklere uygulanan yükün dağıtılması ve uyuşmaların önlenmesi açısından yararlı olsa da, dağ bisikletlerindeki göreli dik oturuş ve sürüş pozisyonunun verdiği rahatlığı sağlamaktan uzak göründü.

İnişler, Çıkışlar

                             

Asfalt zeminlerdeki hafif tırmanış, düzlük ve inişlerde tam bir hız ve performans canavarı olan “C-Cross”, eğimi % 10 ve üzeri olan asfalt ve özellikle toprak tırmanışlarda zorlanabilir. Önde iki, arkada on dişliden oluşan 20 vitesli yapısıyla, kullanıcının da performansına bağlı olarak zaman zaman yetersiz kalabilir; bazı tırmanışlarda birinci vitesin birkaç kademe altına inme ihtiyacı belirgin biçimde hissedilebilir. Bir örnek vermek gerekirse, Ankaralı bisikletçilerin bir çoğu için bir anlamda tırmanış testi gibi olan, Eymir'den TRT yokuşu çıkışlarında bu makinenin birinci vitesi yetmeyebilir. Özellikle bisikleti düşük vites, yüksek kadansla kullananlar deneme sürüşü yapıp tırmanış performansına bakmadan karar vermesinler.

Frenleme
Genellikle kuru, yer yer hafif nemli bir zeminde denediğimiz Corratec C-Cross 105, fren performansı açısından herhangi bir sorun yaşamadı. V frenlerin kullanıldığı modelin ıslak ve çamurlu zeminlerdeki tutuşu konusunda şimdilik bir fikir sahibi olunamadıysa da bu sınıftaki bisikletlerin çoğunda disk yerine V frenlerin kullanıldığını not etmekte yarar var. Ürünle ilgili ayrıntılara http://www.deltabisiklet.com/default.aspx?_Args=_ProductInfo%2C5980%2COdesisMc
adresinden ulaşabilirsiniz.

Sonuç




Sonuç olarak, bisikleti hem asfalt hem de arazide kullanmak isteyen, ancak iki ayrı bisiklete bütçe, mekân vb. ayırmayı düşünmeyen sürücüler, az vitesli ve amortisörsüz yapısına alışıp uyum sağlamak koşuluyla Corratec C-Cross 105’i iyi bir seçenek olarak değerlendirebilirler. Fiyatı 3000 TL civarında olan bisikletin, disk frenli ve ultegra sınıfı üst grup vitesli modelleri biraz daha fark vererek satın alınabilir.

Günümüzde yüzlerce marka, tür, sınıf ve model arasından bisiklet seçmek zor ama oldukça zevkli bir uğraş. Yeter ki bisiklete binmenin o eşsiz keyfi terk etmesin hiç birimizi. Unutmayın, sizin sürüş izlenim ve deneyimlerinizi de bekliyoruz. Sağlıklı ve keyifli pedallar. 



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Meril Çiğdem Durmuş Anısına

Eurovelo 15: Ren Nehri Bisiklet Turu

NEDEN BİSİKLET?